Zpět na všechny otázky v kategorii Archiv poradny lékařů

Červená vyrážka

Olga Landovská se ptá 02.06.10

Dobrý den,

je mi 31 let, nikdy jsem nějak nestonala. V roce 2006 jsem porodila dvojčata a rok po porodu na jaře se mi začaly po nohou dělat malinké červené flíčky. Nějak jsem tomu nevěnovala pozornost. Pak jsem ale přechodila ošklivou angínu a jednoho dne mi zničeho nic znecitlivěly nohy.

Hrozně špatně se to popisuje, ale připadalo mi to jako bych přestávala chodit. Chodidla mi natekla, lýtka strašně bolela. Lékař mi předepsal antibiotika Augmentin a léky na zmírnění bolestí v lýtkách Aescin. Kožní lékařka mi nasadila Prednison a sdělila, že mám vaskulitidu. Výsledky z krve ukázaly, že mám velmi vysoký zánět. FW bylo až 70. Jinak vše v pořádku. Byla jsem na ORL - také bez nálezu. Prednison jsem brala asi měsíc ve vyšších dávkách 40mg. Vyrážka ustoupila, ale další vyšetření neprobíhalo.

Utekl rok a vyrážka se znovu objevila. Opět na jaře, opět vysoký zánět v těle CRP 48.4, mnohočetné drobné petechie.Byla jsem vyšetřena na ORL, zubním, gynekologii - vše v pořádku. Jiné testy mi nikdo nedělal. Obvodní lékař neviděl důvod posílat mě na alergologii ani na autoimunitní testy. Odůvodnil mi to tím, že kožní projevy zmizely.

Opět uplynul rok a já si říkala, zda se mi opět vyrážka objeví. Bohužel ano. Opět na jaře. Nejdříve drobné flíčky a samozřejmě zánět v těle se začal zvyšovat. Kožní lékařka navrhla udělat biopsii, která potvrdila vaskulitidu. Objednala jsem se na revmatologii, neboť jsem měla velké bolesti kolen, loktů a také trochu lýtek. Byla jsem velmi unavená. Revmatolog okamžitě nechal udělat veškerá autoimunitní, imunitní a revmatická vyšetření. Vše vyšlo v pořádku. Nejdříve mi nasadil Medrol v dávce 4 mg denně. Bohužel se mi pořád vyrážka dělala, tak mi zvýšil dávku na 8 mg Medrolu denně.

V současné době podstupuji kontrolní vyšetření moče, ledvin, moč. měchýře - zda je vše v pořádku a stav se mi celkově zlepšil. Prosím o radu, jak se poprat s vaskuliditou - můžu být i na něco alergická? Proč se vaskulitidu objeví vždy ve stejnou dobu? Jak dlouho mohu brát kortikoidy?

Moc děkuji za odpověď Olga

Mudr. Martin Štěpán odpovídá 02.08.10

Dobrý den Olgo,

stav se může zlepšit a dojít k trvalejší remisi po terapii kortikoidy, případně jiné imunoterapii.
Trvalé užívání kortikoidů s sebou nese riziko nežádoucích komplikací, které se začnou projevovat po letech. I přes to ale užívá dlouhodobě kortikoidy mnoho pacientů. Alergie jako taková může hrát jistou roli. Bohužel některé případy vaskulitid se vůbec nepodaří objasnit. Je dobré navštívít revmatologa a např. opakovat vyšetření. Mnoho jiného podnikat nelze.

S pozdravem.

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na Vitalion.cz.