Nespavost a problémy se spánkem

17.04.12 | autor MUDr. Kateřina Formánková

Kvalitní spánek je zcela nezbytný pro naše fyzické i psychické zdraví.Kvalitní spánek je zcela nezbytný pro naše fyzické i psychické zdraví.

Nespavost (odborně insomnie) je stále častější příčinou návštěvy lékaře. Často je na vině náš uspěchaný způsob života, kdy nepravidelnost spánkového režimu, stres a plná hlava starostí z práce a rodiny nám nedovolují usnout. Poruchy spánku zahrnují potíže s usnutím, časté noční buzení, či probuzení v brzkých ranních hodinách. Dostatečně dlouhý a kvalitní spánek je základním předpokladem k regeneraci a restauraci centrálního nervového systému. Při nedostatku spánku je ráno člověk unavený, ospalý, snižuje se jeho koncentrace, pozornost, zaznamenává horší výkon ve škole či zaměstnání. Potíže mohou trvat dlouhou dobu, a tak i když člověk bývá totálně vyčerpán, přesto nedokáže usnout.

Problémy se spánkem lze řešit především režimovými opatřeními, které by měly být základem. Naopak léky na spaní (hypnotika) by měla být až poslední možností léčby a jakousi záchranou brzdou, protože si na ně člověk může vypěstovat závislost, ale mohou také po určité době přestat v obvyklých dávkách působit. To vede zoufalého pacienta ke zvyšování dávek a ke vzniku závislosti. Hypnotika v kombinaci s alkoholem mohou utlumit dechové centrum v prodloužené míše a způsobit smrt.

Obtížně usínáte?

Každý z nás to jistě zažil, leháme si do postele a ne a ne usnout. Důvodů může být celá řada, trpíme stresem, úzkostí a obavami z pracovních či školních povinností následujícího dne. Celý následující den pak nestojí za nic, člověk je unavený, ospalý, bez energie. Celý den se těší do postele, a když ulehne, opět nemůže usnout. Co dělat? Základním doporučením je dodržovat několik základních pravidel spánkové hygieny:

  • Trápí vás něco a jste pod dlouhodobým tlakem či ve stresu, mnoho lidí od vás očekává 100% výkon? Zkuste trochu polevit v práci či ve škole a udělejte si čas na činnosti, které vám působí radost, navodí pocit pohody, uleví vnitřnímu napětí. Lidé jsou různí a každého těší jiné věci. Velmi užitečný je sport, který člověka příjemně unaví, vyplaví endorfiny a pomůže vybít negativní energii. Je celkem jedno, jestli svůj čas strávíme ve fitness centru, v bazénu nebo budete běhat v parku. Pro zdraví je dobrý prakticky kterýkoliv sport.
  • Je-li to možné, udržujte pravidelný spánkový režim. Člověk, podobně jako zvířata má své vnitřní hodiny a rytmus. Pokud jej neustále měníme, snadno se dostaneme do situace, kdy přes noc nemůžeme spát a přes den bychom dali cokoliv za to, abychom mohli odejít z práce spát, což ve většině případů není možné. Z tohoto důvodu se doporučuje chodit spát každý den ve stejnou hodinu, a rovněž ve stejnou hodinu ráno vstávat a snažit se tento rytmus příliš nenabourávat víkendem či dny, kdy máme volno. Své tělo můžeme naučit, kdy je čas jít spát. Je to stejné jako s dětmi. Pokud jim nastavíte spánkový režim a také ho dodržujete, dítě začne být pravidelně v daný čas unavené. Vraťte se tedy do svých dětských let a nastavte si spánkový režim i v dospělosti.
  • Před samotným ulehnutím vyvětrejte místnost, v níž budete spát. V místnosti nesmí být přetopeno, ke spánku potřebujete mít dostatek čerstvého vzduchu, před spaním se osprchujte či si dopřejte horkou koupel.
  • Pokud jste zvyklí chodit spát přes den, denní spánek vynechejte.
  • Minimálně dvě hodiny před spaním nejezte a nepijte nápoje obsahující kofein (kávu, silný čaj, kolové nápoje, energetické nápoje atd.). Rovněž se nedoporučuje alkohol, ale pravdou je, že sklenka vína může člověka uvolnit, kdežto větší množství alkoholu kvalitní spánek znemožňuje.

Tato opatření mohou pomoci celé řadě lidí, kteří mají problémy s usínáním. Další možností, jak nespavost účinně řešit, je homeopatie. Každý z nás má někdy problém s usnutím či se spaním obecně, ale pokud se nám to stane jednou za měsíc, pak jsme celý následující den unaveni a druhý den usneme velmi spolehlivě. Pokud však nespíme pořádně týden či dokonce měsíc, může nespavost přejít do chronicity, a pak jsme odkázáni na hypnotika s celou řadou negativních důsledků. Homeopatie v léčbě nespavosti může pomoci i v případě, kdy má nespavost tendenci přejít do chronické fáze.

Léky na nespavost:

Arnica montana 15 CH

Dávkování: 5 granulí večer
Po sportu nebo velké fyzické zátěži, kdy má člověk pocit rozlámanosti, situace, kdy jsme tělesně unavení, organizmus je přetažený ale není schopen se uklidnit a usnout. Arnica není jen lékem pro sportovce, ale své uplatnění nachází i při léčbě nespavosti, což je ostatně pro homeopatii typické, že jeden lék léčí celou řadu, někdy i velmi odlišných, příznaků či onemocnění.

Coffea 15 CH

Dávkování: 5 granulí večer
Ideální homeopatikum, pokud uléháme večer do postele, a hlavou nám neustále běží nejrůznější myšlenky, nápady. Jako by náš mozek stále běžel ve vysokých obrátkách, a to nám nedovolí v klidu usnout. Toto homeopatikum spolehlivě dokáže běh myšlenek zklidnit a my můžeme spokojeně usnout.

Gelsemium sempervirens 15 CH

Dávkování: 5 granulí večer
Večer se chystáme usnout, ale nejde to, protože víme, že zítra nás čeká pracovní pohovor, důležité jednání, které bude obtížné, státní zkouška atd. Toto homeopatikum Vám dopřeje tolik vytoužený vnitřní klid a odpočinek.

Ignatia amara 15 CH

Dávkování: 5 granulí večer
Pokud se vám stane, že vás rozruší nějaká zpráva či událost, pořád o tom přemýšlíte a ne a ne usnout, toho homeopatikum vám to umožní.

Kalium phosphoricum 15 CH

Dávkování: 5 granulí večer
Pokud jste hodně pracovně přetíženi, nebo je vaše práce intelektuální či tvůrčí, a způsobuje nervovou únavu spojenou s problémy s pamětí, koncentrací, bolestí hlavy, špatnou náladou a neschopností usnout, je Kalium phosphoricum správným lékem.

Nux vomica 15 CH

Dávkování: 5 granulí večer
Tento lék pomůže v případě máte-li starosti, hodně práce, užíváte nadměrné množství cigaret a alkoholu. Nebo usínáte po jídle na pohovce, ale v momentě, kdy ulehnete do postele, se spánek vytratí a vy nemůžete spát. Opakovaně se budíte kolem 3. hodiny ráno a znovu řešíte rodinné či profesní problémy.

Závěrem je možno říci, že dostatečně dlouhý a kvalitní spánek je důležitý pro naše zdraví, fyzickou a psychickou pohodu. Každý z nás je však zcela individuální a jeho nároky na délku spánku se mohou různit. Pokud nejsme druhý den unavení, dobře se nám vstává a máme plno energie, pak je náš spánek dostatečný. Pokud však máme se spánkem problémy, pak můžeme zkusit upravit svůj den podle základních doporučení spánkové hygieny či zkusit využít některý z homeopatických léků. Hypnotika by měla být nasazena až jako poslední řešení a o jejich nasazení musí rozhodnout ošetřující lékař.

.
Líbil se vám článek?

Témata článku

Partneři sekce

Partnerem rubriky je BOIRON, největší světový výrobce homeopatických přípravků. BOIRON nezodpovídá za obsah zde uvedených příspěvků.