PR článek

Co jíst, když máte často špatnou náladu?

Prapůvod téměř všech vašich zdravotních potíží včetně psychické nepohody hledejte v jídle. Víte, že byste se mohli cítit daleko lépe, kdybyste zařadili do jídelníčku ty správné potraviny? Které to jsou?

Jak povzbudit tvorbu serotoninu?


Vitamín C je alfou a omegou fungování téměř celého těla a stav naší duše na něm závisí také. Je totiž nezbytný pro tvorbu serotoninu – hormonu štěstí! Hlavně ve dnech stresu přísun vitamínu C řádně zvyšte, protože jeho zásoby jsou při spěchu a úzkostech odčerpávány do dna. Potom je ohrožena nejen vaše pohoda, ale i imunitní systém! Zapomeňte však na tabletky, které jsou vhodné spíše pro krátkodobé užívání a zaměřte se na přírodní zdroje, tedy na ovoce a zeleninu.

Tvorba serotoninu je podmíněna také přítomností tryptofanu a sacharidů. Obojí najdete v banánech, o nichž je mimochodem dávno známo, že podporují dobrou náladu. Tryptofan je dále obsažen v ananasu, kuřecím a rybím mase, mléčných výrobcích a v ořeších. V posledních dvou jmenovaných je zároveň hořčík a vápník, další prvky důležité pro zbědovanou psychiku.

V rámci sacharidového dopingu můžete občas spořádat pořádný kus dortu, ale určitě do sebe neházejte sladkosti ve velkém. Jejich nadbytečná konzumace může paradoxně vést k dalšímu prohloubení úzkostných stavů. Je to kvůli prudkému vzedmutí a následnému klesnutí krevního cukru, což narušuje vyváženost tvorby hormonů včetně serotoninu. Dejte si pozor také na potraviny se sladidly – ty totiž hladinu serotoninu snižují!

Dalšími přírodními antidepresivy jsou vitamíny skupiny B, zejména pak vitamín B1. Důležité je ale pravidelně doplňovat všechny vitamíny řady B, protože jsou na sobě vzájemně funkčně závislé. Výbornými zdroji celého B-komplexu jsou například arašídy nebo pivovarské kvasnice.

Zničte depku s pomocí omega-3 mastných kyselin!


Studie založené na psychologických testech a rozborech krve prokázaly, že na naší psychickou pohodu má vliv také nedostatek omega-3 nenasycených mastných kyselin Ti, kteří měli nízkou hladinu omega-3 kyselin v krvi, měli negativnější přístup k životu, stěžovali si na depresivní stavy a chovali se podrážděněji. Odborníci na výživu doporučují jíst minimálně 2× týdně ryby, ale Češi je obecně jedí velmi málo. Buď jim nechutnají, nebo nechtějí příliš utrácet. Mořské ryby totiž nejsou nejlevnější.


Někteří z nás se uchylují k doplňování těchto kyselin pomocí potravinových doplňků. Měli byste ale vědět, že kapsle z lékárny obsahují často jen 250 mg kyselin EPA a DHA. Tato dávka je považována za minimální a ideálně byste měli užívat až 16× více! Jedna kapsle denně vás proto z depky určitě nevytrhne.

Jako doplněk stravy můžete užívat také rybí oleje, které jsou na tom s obsahem kyselin EPA a DHA lépe. Vyzkoušeli jsme olej, který měl být zcela bez zápachu a s příchutí pomeranče. Jakým překvapením však pro nás bylo, když po pomerančové chuti nebylo ani památky a rybí olej chutnal jako rybí olej. Ani kvalitní doplněk proto nemusí být ideálním řešením pro všechny.

Lněný olej: zázrak nejen pro psychiku


Ryby a rybí olej beztak nejsou tím nejbohatším zdrojem omega-3 kyselin. Tím je totiž lněný olej, který nabízí 6× větší obsah a přináší tělu spoustu dalších benefitů včetně schopnosti vyléčit některé nemoci, případně výrazně potlačit jejich příznaky.

K tomu vám postačí pouhá kávová lžička nebo polévková lžíce denně. Můžete jí přidat do jakéhokoli jídla, jen pamatujte na to, že lněný olej se nesmí tepelně upravovat, protože by se zničily cenné látky. Dejte ho tedy do jídla až po uvaření nebo upečení. Stejně tak ho můžete nakapat například do zeleninového salátu, přidat do tvarohu a jogurtu, který ochutíte na slano nebo na sladko, ale dá se spolknout i jen tak samotný.

Nevýhodou lněného oleje je jeho citlivost na nesprávné skladovací podmínky. Je nutné uchovávat ho v lednici, a to hlavně po otevření. Lněný olej totiž za přístupu vzduchu začne oxidovat a tento proces se urychluje při pokojové teplotě. Může se tak zkazit během pár dní. V lednici se oxidace zbrzdí, ale je vhodné spotřebovat ho co nejdříve a před každým použitím zkontrolovat čerstvost. Zkažený olej mění vůni i chuť (zhořkne).

Čerstvost oleje zajistí domácí lisování


Pro ty, kteří chtějí lněný olej používat pravidelně a chtějí si být vždy jisti jeho čerstvostí (a tedy prospěšností), bude dobrou zprávou, že právě přichází na trh domácí lis na olej. Ten byl zkonstruován jako doplněk pro oblíbený odšťavňovač Sana Juicer EUJ-707 by Omega. Nelze sice použít samostatně, ale s pořízením a používáním obojího zabijete hned několik much jednou ranou a v každém případě zásadním způsobem vylepšíte své psychické i fyzické zdraví.

Lis vám umožní vylisovat si za studena jen takové množství oleje, které stihnete včas spotřebovat. Lisovat můžete nejen lněná semínka, ale také slunečnicová, sezamová nebo dýňová. S univerzálním šnekovým odšťavňovačem EUJ-707 zase získáte lahodnou sametovou čerstvou šťávu plnou životně důležitých látek. Věděli jste, že tělo si vezme z ovocné nebo zeleninové šťávy až 68 % vitamínů, zatímco z celých plodů jen 17 %? Dalším důvodem, proč odšťavňovat, je fakt, že bychom denně měli sníst půl kilo až kilo ovoce a zeleniny a je mnohem jednodušší je vypít. Výhodou přístroje i nástavce je navíc jejich jednoduché čištění.

Vylepšete svůj jídelníček ještě dnes a těšte se na tu úlevu už za pár dní!